با ولایت تا شهادت

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

با ولایت تا شهادت

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۰۸ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۲۱

جابربن حیان

««جابربن حیان»»
او ابو عبدالله یا ابو موسی جابر بن عبدالله طرسوسی کوفی معروف به صوفی است.[1]
دربارّه زادگاه و تاریخ تولدش در میان مورخان اختلاف نظر وجود دارد. گفته شده است اصل وی از خراسان است. دکتر اعوانی در این باره می گوید: پدر جابر از قبیله «ازد» و شغلش در کوفه عطاری بود. هنگامی که از کوفه به خراسان مهاجرت کرد،‌ جابر در خراسان تولد یافت. حاکم خراسان پدر جابر را به خاطر اتهام شیعه بودن به شهادت رساند.[3]
حقیقت آن است که جابر بن حیان از جهت سیاسی و مذهبی شیعی بود.[5] در بحث ها و مجادله از فلاسفه بود و از نظر علم تجربی جزو شیمی دان ها بود.[6]
*جابر بن حیان در سال 160 هجری و به قولی در 180 هجری از دنیا رفت.

★★دیدگاه علماء درباره جابر بن حیان چنین است:

علما در باره جابر با عنوان حکیم، ریاضی دان، فلیسوف،‌ منجم، طبیب، منطقی، فلکی، نویسنده و دارای آثار فراوان در همه این علوم و علوم مختلف دیگر یاد کرده اند که بیانگر تیزهوشی، ذکاوت و همت بالای جابر بود.[9]

احمد فؤاد اهوانی در یک مقاله طولانی که در نشریه «المجلة» در مصر به چاپ رساند درباره جابر می گوید: وی (جابر بن حیان) از مشهورترین عالمان عرب و اولین کسی بوده که قواعد علم تجربی را کشف و تثبیت کرد و اولین کسی است که آن را را آشکار نمود و با این کارش خدمت بزرگی به علم به نحو عام و به تمدن عرب به نحو خاص کرده است[10] هم چنین دکتر محمد یحیی هاشمی در مقاله ای در جلد ده مجله 33 جلدی عرفان نوشته آمده است: در طی مطالعات در آثار فراوان به جای مانده از جابر بن حیان در علم شیمی مشاهده می کنیم که به طور صریح اعتراف می کند که استاد این علم امام صادق (ع) است.[11]
این اطلاعات مختصر از زندگی یکی از بزرگان و دانشمندان شیعه است، اگر چه برخی درباره او یا درباره آثار او و نیز همراهی و ارتباط او با امام صادق (ع) اشکال کرده اند.[12]



[1] اعیان الشیعة، ج 4، ص 30.

[2] نقل از زکی نجیب محمود، جابر بن حیان، ص 12،‌ نقل از اسماعیل مظهر، تاریخ الفکر العربی.

[3] اعیان الشیعة، ج 4، ص 30.

[4] ابن الندیم، الفهرست، ص 499.

[5] و از جهت اعتقادی.

[6] زکی نجیب محمود، جابر بن حیان، ص 16.

[7] فی کشف الظنون، ص 343.

[8]همان، ص 18.

[9] اعیان الشیعة، ج 4، ص 30.

[10] همان.

[11] همان.

[12] برای اطلاع بیشتر، نک، زکی نجیب محمود، جابر بن حیان؛ دکتر الفکیکی، جابر بن حیان؛ اسماعیل مظهر، تاریخ الفکر العربی.

منبع: اسلام کوئیست


**لینک اصلی و تفصیلی مطلب:
http://goo.gl/OrMikC
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۸
مهدی فراحی

نظرات  (۱)

سلام سایتتون بسیار عالی بسیار تک و بی نقصه.
امیدوارم همینجور عالی به کارتون ادامه بدین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی