با ولایت تا شهادت

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

با ولایت تا شهادت

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۱۶ مهر ۹۵ ، ۱۱:۲۱

بررسی حدیث هام بن هیم

بررسی متن حدیث هام بن هیم با ترجمه دقیق
حدیث هام بن هیم از جمله احادیث نقل شده در کتاب بحار الانوار علامه مجلسی است که انتشار ترجمه تحریف شده آن موجب وهن مذهب شیعه و خرافی جلوه دادن شیعیان بواسطه آن توسط دشمنان شده است.
حدیث هام بن هیم از جمله احادیث نقل شده در کتاب بحار الانوار علامه مجلسی است که انتشار ترجمه تحریف شده آن موجب وهن مذهب شیعه و خرافی جلوه دادن شیعیان بواسطه آن توسط دشمنان شده است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماسال، حدیث هام بن هیم از جمله احادیث نقل شده در کتاب بحار الانوار علامه مجلسی است که ترجمه متن عربی این روایت توسط برخی از واعظان دچار تحریفاتی شده است. تحریفات ایجاد شده در این روایت و انتشار ویدئو و متن تحریف شده در شبکه های اجتماعی و اینترنت موجب وهن شیعه شده است و دشمنان از این متن و فیلم‌ها جهت بدنام کردن و خرافی جلوه دادن شیعیان سو استفاده می کنند.
در همین ارتباط اسلام ملکی معاف از کارشناسان ارشد علوم قرآنی و حدیث در یکی از گروه‌های شبکه های اجتماعی تلفن همراه به شبهات موجود درباره این روایت پاسخ داده است که در ادامه متن ترجمه تحریف شده و متن ترجمه صحیح روایت به همراه توضیحات استاد آورده شده است:

متن تحریف شده روایت حدیث هام بن هیم نقل شده توسط س.ع.ع: همه نشسته بودند پیش پیغمبر، یک باره دیدند یک موجود عجیب الهیکل آمد داخل مسجد. همه حیرت کردند پیامبر فرمود: هیچ کس نترسه .. با شما کاری نداره مقصودش منم … محضر پیغمبر که رسید گفت: یا رسول الله اصحابت از من ترسیدند .. خودمو معرفی کنم؟
پیغمبر فرمود خودتو برای اینا معرفی کن ….
رو کرد به اصحاب پیغمبر گفت: اسم من هام بن هیم بن لاقیس بن ابلیس … از طایفه ی اجنه و از دسته شیاطینم.
از اول هبوط آدم آمدم تا همین الان که خاتم الانبیا آمدند.
برای یه سوال پیش پیغمبر رسیدم …. پیغمبر فرمودند سوالت را بپرس… گفت سوال من اینه : یا نبی الله یا رسول الله … همین جوری که گفتم از هبوط آدم تا همین الان که شما آمدید من مجموعه ایام دنیا رو درک کردم … چون پدر ما ابلیس قسم خورده بود نگذارد آدم و بچه هاش بندگی خدارا بکنند ما مامور بودیم بچه های آدم رو اذیت کنیم .. گمراه کنیم اینا عبادت خدارا نکنند … اما سر به سر آدم ابوالبشر که میگذاشتیم یک باره میدیدیم یک آقای نورانی هویدا میشد
نهیبی بر ما م یزد که از ترس نهیب او جرعت نمی کردیم دیگر دورو بر آدم آفتابی بشیم.
میگفتیم این پیغمبر بعدیه
شیث نبی آمد پیغمبر بود آن آقا نبود
شیث و اذیت می‌کردیم همون آقا می آمد.
میگفتیم پیغمبر بعدیه.
سام نبی آمد پیغمبر شد آن آقا نبود… باز سام را اذیت می‌کردیم اون آقا ظاهر می‌شد
هر پیغمبری رو که اذیت کردیم او هم می‌آمد
همش می‌گفتیم پیغمبر بعدیه ..پیغمبر بعدیه ..
نوح آمد آن آقا نبود ابراهیم آمد آن اقا نبود … یعقوب آمد اسحاق .. یوسف … تا الانی که شما آمدید
و ایمان داریم که شما خاتم النبیین هستید
و بعد از شما هم پیغمبری نخواهد آمد … آمدم سوال کنم آن اقایی که از آدم تا خاتم را یاری کرده و تمام انبیا را داد رسی نموده است کیه؟
پیغمبر فرمود اگر او را ببینید میشناسید؟ گفت بله آقا .. به کل عمرم دیدم الان ببینم نمیشناسم؟ .
امیر المومنین سمت راست پیغمبر نشسته بود سرش رو انداخته بود پایین
دست برد حضرت زیر چونه امیر المومنین سر و آورد بالا
فرمود یه نگاه کن ببین همین آقا بود یا نه؟
تا هام بن هیم بن چشمش به سیمای امیر مومنان افتاد مثل سپند رو آتیش از جا پرید
گفت : ولله قسم . حامی انبیا ، یاور مومنین ، نبود الا همین جوانی که کنار شما نشسته است. این کیه یا رسول الله؟
حضرت فرمود :ذاک اخی و ابن عمی و وصیی و وارثی و موضع سری، اباالحسنین، مول الکونین، امام الثقلین، یعسوب الدین، رییس الموحدین ، قائد قرالمحجرین، سید المتقین، امیر المومنین، اسدلله غالب، غالب کل غالب، مظهر العجائب، علی ابن ابی طالب (ع) است
بحارالانوار: ج ۳۹ ص ۱۶۴

پاسخ به این روایت تحریف شده:
در این صفحه از بحار الانوار حدیثی نزدیک به این مضمون وجود دارد ولی در متن فارسی ذکر شده به شدت تحریف از متن اصلی وجود دارد.
متاسفانه این صحبتها در قالب کلیپ تصویری با زیرنویس انگلیسی و به زبان یک روحانی در فضای مجاز هم نشر داده شده است!
اگر ترجمه عربی شما خوب باشد و خودتان به صفحه مورد نظر مراجعه کنید متوجه خواهید شد که تا چه اندازه غلو در این کلیپ وجود دارد.
نکته دیگر اینکه: مضمون احادیث در بحار الانوار با مضمون مطالب این منبری تفاوت دارد.

چکیده ترجمه دقیق حدیث هام بن هیم:
پیامبر با مردی عصا به دست که با زبان جنی سخن می‌گفت روبه رو شدند. او گفت من هام بن هیم بن لاقیس بن ابلیس هستم و زمانی که قابیل هابیل را کشت من بودم و به بدیها امر می‌کردم و اکنون نزد تو آمده ام که توبه کنم. زمانی که ابراهیم را در آتش انداختند من بودم و زمان عیسی (ع) نیز بودم که عیسی گفت سلامم را به پیامبر خاتم برسان.
پیامبر(ص) فرمود چه خواسته ای داری؟ گفت مرا قرآن بیاموز. پیامبر (ص) به علی ع دستور داد که به او قرآن بیاموزد.
هام گفت: این کیست که به او دستور دادی که به من قرآن بیاموزد.
پیامبر ص در پاسخ فرمودند: وصی و جانشین حضرت آدم را میشناسی؟ هام گفت وصی آدم شیث بود فرمود وصی نوح که بود؟ گفت سام بود …فرمود وصی عیسی که بود؟ گفت شمعون بود پیامبر فرمود این افراد چرا وصی و جانشین پیامبران شدند هام گفت: به خاطر اینکه بیش از همه مردم از دنیا پرستی رویگردان بودند و بیشترین توجه را به آخرت داشتند.
پیامبرص فرمود: در آنچه که به شما رسیده نام جانشین محمد چیست؟
هام گفت: جانشین محمد ایلیا پسر عموی محمد است.
پیامبر فرمود: او همان علی (ع) است که جانشین و برادر من و پارساترین فرد است.
اینجا بود که هام به علی ع درود فرستاد و چند سوره قرآن را از او یاد گرفت و از محضر پیامبر رفت. بعدها در جنگ صفین خدمت امام علی (ع) آمد و مجددا اظهار ارادت کرد و گفت که نام او را در کتابهای پیامبران قبل دیده بود.
چهار چوب اصلی این حدیث در بحار الانوار ج ۳۹ص۱۶۵ این است حالا شما با آنچه در منبر گفته شده است مقایسه و توجه کنید که چقدر این حدیث را تحریف کرده اند.

متنی که در بحار الانوار است و چکیده دقیق آن در بالا ذکر شده است گرچه به یقین نمی توان گفت عین سخن معصوم (ع) باشد ولی در مجموع قابل پذیرش است و به ویژه اینکه یک نکته اخلاقی و یک نکته اعتقادی ارزشمند دارد:
نکته اخلاقی این روایت: جانشینان پیامبران همواره پارساترین و زاهد ترین مردم بوده اند و بیش از همه به آخرت توجه داشتند.
نکته اعتقادی این روایت:همه پیامبران جانشین و وصی داشته اند و پیامبر خاتم نیز باید وصی داشته باشد که امام علی (ع) است.

انتهای پیام/

یر، بصائر الدرجات إِبْرَاهِیمُ بْنُ هَاشِمٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: بَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ بَیْنَ جِبَالِ تِهَامَةَ إِذَا رَجُلٌ عَلَى عُکَّازَةٍ فَقَالَ لَهُ النَّبِیُّ ص لُغَةُ جِنِّیٍّ وَ وَطْؤُهُمْ «۵» مِنْ جِبَالِ تِهَامَةَ فَقَالَ مَنِ الرَّجُلُ قَالَ أَنَا هَامُ بْنُ هِیمِ بْنِ لَاقِیسَ السَّلِیمِ بْنِ إِبْلِیسَ قَالَ لَیْسَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ إِبْلِیسَ غَیْرُ أَبَوَیْنِ قَالَ لَا قَالَ أَکَلْتُ عَامَّةَ عُمُرِ الدُّنْیَا «۶» قَالَ عَلَى ذَلِکَ کَمْ أَتَى عَلَیْکَ قَالَ کُنْتُ أَیَّامَ قَتْلِ قَابِیلَ هَابِیلَ أَخَاهُ غُلَاماً أَعْلُو الْآکَامَ وَ أَنْهَى عَنِ الِاعْتِصَامِ وَ آمُرُ بِفَسَادِ الطَّعَامِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص بِئْسَ لَعَمْرُ اللَّهِ عَمَلُ الشَّیْخِ الْمُتَوَسِّمِ وَ الشَّابِّ الْمُؤَمِّلِ فَقَالَ دَعْ یَا مُحَمَّدُ عَنْکَ اللَّوْمَ وَ الْهَتْکَ فَقَدْ جِئْتُکَ تَائِباً وَ إِنِّی أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْجَاهِلِینَ وَ لَقَدْ کُنْتُ مَعَ إِبْرَاهِیمَ فَلَمْ أَزَلْ مَعَهُ حَتَّى أُلْقِیَ فِی النَّارِ فَقَالَ لِی إِنْ لَقِیتَ عِیسَى فَأَقْرِئْهُ مِنِّی السَّلَامَ وَ لَقَدْ کُنْتُ مَعَ عِیسَى فَقَالَ لِی إِنْ لَقِیتَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ عَلَى جَمِیعِ أَنْبِیَائِهِ وَ رُسُلِهِ فَأَقْرِئْهُ مِنِّی السَّلَامَ وَ عَلَّمَنِی الْإِنْجِیلَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَلَى عِیسَى السَّلَامُ مَا دَامَتِ الدُّنْیَا وَ عَلَیْکَ یَا هَامَةُ بِمَا أَدَّیْتَ الْأَمَانَةَ هَاتِ حَاجَتَکَ قَالَ عَلِّمْنِی مِنَ الْقُرْآنِ قَالَ فَأَمَرَ عَلِیّاً ع أَنْ یُعَلِّمَهُ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هَذَا الَّذِی أَمَرْتَنِی أَنْ أَتَعَلَّمَ مِنْه‏ قَالَ یَا هَامَةُ مَنْ کَانَ وَصِیُّ آدَمَ قَالَ کَانَ شَیْثٌ قَالَ مَنْ کَانَ وَصِیَّ نُوحٍ قَالَ کَانَ سَامٌ قَالَ فَمَنْ وَجَدْتُمْ وَصِیَّ هُودٍ قَالَ ذَاکَ یَاسِرُ بْنُ هُودٍ قَالَ فَمَنْ وَجَدْتُمْ وَصِیَّ عِیسَى قَالَ شَمْعُونُ بْنُ حَمُّونَ الصَّفَا ابْنُ عَمِّ مَرْیَمَ ع ثُمَّ قَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا هَامُ وَ لِمَ کَانُوا هَؤُلَاءِ أَوْصِیَاءَ الْأَنْبِیَاءِ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ لِأَنَّهُمْ کَانُوا أَزْهَدَ النَّاسِ فِی الدُّنْیَا وَ أَرْغَبَ النَّاسِ فِی الْآخِرَةِ فَقَالَ لَهُ النَّبِیُّ ص فَمَنْ وَجَدْتُمْ وَصِیَّ مُحَمَّدٍ قَالَ هَامُ ذَاکَ إِلْیَا ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ ص قَالَ فَهُوَ عَلِیٌّ وَ هُوَ وَصِیِّی وَ أَخِی وَ هُوَ أَزْهَدُ أُمَّتِی فِی الدُّنْیَا وَ أَرْغَبُ إِلَى اللَّهِ فِی الْآخِرَةِ قَالَ فَسَلَّمَ هَامٌ عَلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع وَ تَعَلَّمَ مِنْهُ سُوَراً ثُمَّ قَالَ أَخْبِرْنِی «۱» بِهَذِهِ السُّوَرِ أُصَلِّی بِهَا قَالَ لَهُ نَعَمْ یَا هَامُ قَلِیلُ الْقُرْآنِ کَثِیرٌ فَسَلَّمَ هَامٌ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ انْصَرَفَ فَلَمْ یَلْقَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص حَتَّى قُبِضَ ص فَلَمَّا کَانَ یَوْمُ الْهَرِیرِ أَتَى أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع فِی حَرْبِهِ فَقَالَ لَهُ یَا وَصِیَّ مُحَمَّدٍ إِنَّا وَجَدْنَا فِی کُتُبِ الْأَنْبِیَاءِ أَنَّ الْأَصْلَعَ وَصِیَّ مُحَمَّدٍ خَیْرُ النَّاسِ اکْشِفْ رَأْسَکَ فَکَشَفَ عَنْ رَأْسِهِ مِغْفَرَهُ فَقَالَ «۲» أَنَا وَ اللَّهِ ذَاکَ یَا هَامُ «۳».


http://masalnews.ir/10668/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%86-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%86-%D9%87%DB%8C%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%82/

تمامی حقوق محفوظ استاست
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۹۴ چاپ مطلب
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۱۶
مهدی فراحی

نظرات  (۱)

سلام

چرا در کاری که تخصص ندارید وارد می شوید این روایت من از 100 منبع با عبارت های مختلف پیدا کردم 

شما یکم مطالعه بیشتر کن

پاسخ:
اول اینکه کامل رد نشده است بجای قضاوت تا اخر مطلب با دقت بخوانید
دوم این مطلب نقل قول با ذکر لینک مطلب است بدون تصرف 
سوم صد منبع فایده ندارد علمی جواب دهید که فلان جا با لینک که هر کسی بتواند رجوع کند بزارید و بگید اینجای مطلب با مقاله گذاشته شده در تضاد است وگرنه منبع در مقاله هم ذکر شده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی