با ولایت تا شهادت

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

با ولایت تا شهادت

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۲۰ آبان ۹۵ ، ۱۳:۵۶

ارتباط اموات با یکدیگر

ارتباط اموات با یکدیگر -خواب دیدن میت


آیا ارواح در برزخ می توانند با اقوام و خویشان ارتباط برقرار کنند؟ آیا فعل و عملی از روح سر می زند؟ چگونه می توان با او در خواب در مورد زندگی آنجا صحبت کرد؟


بر اساس روایات و هم‏چنین با توجه به ارتباط نسبى که بدن برزخى با بدن مادى که در زیر خاک پنهان است، دارد.ارواح انسانى در برزخ براساس منزلت و فضایلى که در دنیا داشته‏اند، امور دنیوى را درک کرده و حتى به خانواده خودسر زده و آنها را زیارت مى‏کنند و این امر مى‏تواند در هر زمانى و براى هر فردى باشد ولى روز جمعه کمترین ومشخص‏ترین زمانى است که در روایات وجود دارد، در این باب تنها به ذکر دو روایت بسنده مى‏کنیم:

1- اسحق‏بن عمار از امام کاظم(ع) پرسید: آیا مؤمن خانواده خویش را زیارت مى‏کند؟ فرمود: آرى. گفتم: چقدر؟فرمود: بر حسب فضایلشان. پاره‏اى از آنان هر روز و پاره‏اى هر سه روز خانواده خود را زیارت مى‏کنند.

اسحق بن عمار مى‏گوید: در اثناى کلام حضرت دریافتم که مى‏فرمود: کم‏ترین آنان هر جمعه (خانواده خود رازیارت مى‏کنند) پس گفتم: در چه ساعتى؟ فرمود: هنگام زوال خورشید یا مثل آن، پس خداوند فرشته‏اى را با او روانهمى‏کند تا چیزهایى را به او نشان دهد که شاد شود و از وى چیزهایى را بپوشاند که او را غمگین مى‏سازد، (کلینى، محمدبن ابراهیم، کافى، به تصحیح على‏اکبر غفارى، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1350، ج 3، کتاب الجنائز، ص 231، روایت پنجم).

2- امام صادق(ع) فرمود: «به درستى که مؤمن خانواده خویش را زیارت مى‏کند پس آنچه را دوست دارد مى‏بیند وآنچه را ناخوشایند دارد از او پوشیده مى‏شود و به درستى که کافر خانواده خویش را زیارت مى‏کند پس مى‏بیند آنچه ناخوشایند اوست و از او پوشیده مى‏شود آنچه را دوست دارد. امام(ع) فرمود: پاره‏اى از ایشان هر جمعه زیارت مى‏کنند و پاره‏اى بر حسب عمل خود زیارت مى‏کنند»، (همان، ص 230، روایت اول)

از بعضی روایات استفاده می شود که امکان ارتقای درجه در برزخ برای عده ای وجود دارد البته این یکی از پاداش های بزرگ الهی است که هر کس را یارای رسیدن به آن ها نیست اما شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) می توانند به چنین مقاماتی برسند مثلا اگر در دنیا قرآن را به خوبی فرا نگرفته باشند در قبر به آن ها یاد داده می شود و همین امر موجب توفیع درجاتشان می شود.

حفص گوید: «شنیدم که امام موسی بن جعفر علیه السلام به مردی می فرمود آیا دوست داری در دنیا باقی باشی؟ عرض کرد بله فرمود برای چه؟ عرض کرد برای خواندن قل هو الله احد پس حضرت مقداری سکوت کرده و پس از مدتی فرمودند: ای حفص کسی که از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن را خوب نداند (یا نخواند) در قبر به او می آموزند تا خدای تعالی به سبب آن درجه اش را بالا برد چرا که بهشت به اندازه آیات قرآن است به او گفته می شود بخاون و به مقام بالاتر برو او هم می خواند و بالا می رود». (محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، ترجمه سید هاشم رسولی محلاتی، دفتر نشر فرهنگ اهل بیت، ج 4، ص 408، حدیث 10) از این روایت به خوبی معلوم می شود که تکامل افراد منحصر به دنیا نیست. بلکه در برزخ هم، برای عده ای خاص امکان دارد، ولی این حقیقت هم شرائطی دارد از جمله این که افراد شایستگی نیل به چنین درجاتی را داشته باشند. (محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، ج2، ص 606)


ملاقات برزخیان با یکدیگر

از روایات معصومین (ع) استفاده می شود که آنان در عالم برزخ یکدیگر را می شناسند و به دیدار یکدیگر نیز می روند. در روایتی حماد بن عثمان از امام صادق علیه السلام نقل می کند. حضرت در جواب این سؤال که آیا ارواح مؤمنان با یکدیگر ملاقات می کنند؟ فرمود: بله، و از یکدیگر سؤال می کنند و یکدیگر را می شناسند و هنگامی که یکی از آنها دیدی می گویی فلانی است.

در بعضی روایات با تعبیر «تیزاورون» زیارت و ملاقات ها ارواح با یکدیگر را بیان می کنند حتی در بعضی نقل ها از امام صادق علیه السلام آمده است که وقتی شخصی از دنیا برود ارواح دیگران نزد او آمده و از آنان درباره کسانی که از دنیا رفته اند یا هنوز زنده اند سؤال می کنند پس اگر گفت: او هنوز زنده است، به او امیدوار می شوند، ولی اگر گفت مرده است گویند سقوط کرده است. (زیرا اگر سقوط نکرده بود و به عذاب الهی وارد نشده بود هم اکنون نزد ما بود)

سپس به یکدیگر می گویند او را ترک کنید و بگذارید تا از مرارت ها و سختی های مرگ آرامش یابد. (بحارالانوار، ج 6، ص 269 ؛ علی محمد قاسمی، برزخ پژوهشی قرآنی و روائی، انتشارات مؤسسه امام خمینی ره، ص 211 و 256)

اما در مورد خواب دیدن اموات و ارتباط و تکلم با آنها دستوری را محدث قمی در مفاتیح الجنان ذکر کرده است که هر کس خواسته باشد در خواب ببیند یکی از پیامبران و امامان علیهم السلام را یا یکی از مردمان یا والدین خود را بخواند سوره شمس ولیل و قدر و قل یا ایها الکافرون و سوره اخلاص و معوذتین قل اعوذ برب الفلق و برب الناس را پس بخواند صد مرتبه سوره قل هو الله احد و صد مرتبه صلوات بفرستد و بخوابد با وضو به جانب راست خواهد دید هر که را که اراده کرده باشد ان شاءالله و تکلم خواهد کرد با او ان شاء الله هر چه بخواهد. (مفاتیح الجنان، ص 812، حاشیه مفاتیح)






http://www.maaref.porsemani.ir/node/1697

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۰
مهدی فراحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی