با ولایت تا شهادت

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

با ولایت تا شهادت

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۱۶ شهریور ۹۸ ، ۱۸:۲۶

جواب روزه عاشورا

جواب شبهه روزه گرفتن روز عاشورا
#جواب اول از کتب اهل سنت
بررسی روایات موجود در منابع اهل سنت، به تعارض آشکار میان این روایات
دسته اول: قبل از نزول حکم روزه ماه رمضان،روزه روز عاشورا را قبل از حکم روزه ماه رمضان می دانند که پس از ان، روزه عاشورا ترک شد. (صحیح بخاری، ج۲، ص ۲۲۶)
دسته دوم: بعضی از این روایات اهل سنت روزه این روز را به تبعیت از عرب جاهلی می دانند که بعد رها شد. (صحیح بخاری ‌ج۲ص ۲۵۰)
دسته سوم: روزه عاشورا را سنت یهود می دانند که پیامبر از انها تبعیت کرد. (صحیح بخاری ج۲ ص۲۵۱)
دسته چهارم: پیامبر دستور به روزه این روز دادند ولی خودشان نمی گرفتند. (هیثمی، مجمع الزوائد، ج۳، ص۱۸۶)
#جواب دوم از کتب شیعه
*چون بنی امیه این روز را عید و شادی گرفتند(امالی شیخ طوسی، ص۶۷۷، بحار ج۴۵، ص۹۵) روایات فضیلت را جعل کردند و این امر به یک سنت در میان اهل سنت تبدیل شد. البته لازم است که ذکر گردد بنی امیه به شکرانه کشتن امام حسین (ع) به روزه، بسنده نکردند و دستور دادند مساجدی را هم درست کنند و ... (ر.ک: حماسه حسینی شهید مطهری ج۱، ص۱۲۲).

*این جعل در روایات مختلف شیعه نقل شده است زیباترین روایت پیش بینی امام علی علیه السلام می باشد که شیخ عباس قمی در مفاتیح در اعمال روز عاشورا می نویسد:
شیخ صدوق از میثم تمار به نقل از امام علی، نقل می کند: امام علی، فرمود: در آینده، فرزند پیامبر را به قتل می رسانند و روز عاشورا که فرزند پیامبر را کشته‌‏اند، روز مبارک قرار میدهند! راوی میگوید: به میثم تمار، گفتم: چگونه آن روز را روز مبارک قرار میدهند؟ گفت: آنان در فضیلت آن حدیث جعل میکنند و میگویند: روز عاشورا، روزی است که خداوند توبه آدم را پذیرفته با اینکه توبه آدم در ماه ذی الحجه پذیرفته شده است. آنان میگویند: در عاشورا، یونس از شکم ماهی نجات یافته، در حالی که در ماه ذی القعده از شکم ماهی نجات یافته است. میگویند: روز عاشورا روزی است که کشتی نوح کنار کوه جودی قرار گرفت در حالی که روز هیجدهم ماه ذی الحجه قرار گرفت. آنان میگویند: روز عاشورا دریا برای موسی شکافته شد در حالی که در ماه ربیع الاول شکافته شده بود. (محدث قمی، مفاتیح الجنان، اعمال روز عاشورا)

*در روایتی از امام رضا علیه السلام این موضوع تایید شده است متن روایت این است:
از امام رضا (علیه السلام) درباره روزه روز عاشورا سوال کردند.
حضرت فرمود: آیا از روزه پسر مرجانه سوال می کنید؟
روز عاشورا، روزی است که ناپاکان از آل زیاد به خاطر ] سرور و شادی ناشی از [ کشتن امام حسین (علیه السلام) آنرا روزه گرفتند
در حدیث دیگری، امام رضا (علیه السلام) می فرماید: "روز عاشورا، روز روزه نیست بلکه روز حزن و مصیبتی است که برای اهل آسمان و زمین و همه مومنان وارد شد و روز شادی و سرور پسر مرجانه و آل زیاد و اهل آتش است." (‌تهذیب شیخ طوسی، )
**بنابر این ائمه (علیهم السلام) به این دلیل که بنی امیه از روی سرور و شادی عاشورا را روزه می گرفتند، شیعیان را توصیه کرده اند در این روز روزه نگیرند و به عزاداری و سوگواری بپردازند.
**تذکر با اینکه روزه گرفتن کراهت دارد ولی به یاد تشنگی و گرسنگی اهل بیت کم کردن اب و غذا سفارش شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۱۶
مهدی فراحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی